Tre luriga fällor som kan vara orsaken till att du inte går ner i vikt

Du försöker och försöker men går ändå inte ner i vikt. Du har testat det mesta men frukta inte. Det kan vara så enkelt att du missat något som gör att det blir svårare för dig att känna mättnadskänslor. Dessa tre saker kan vara anledningen till att du inte känner av dina naturliga mättnadskänslor. Så här kan du en gång för alla stoppa dem.

Temperaturen i din lägenhet

Om du inte är försiktig så kan de extra fettlagren du tar på dig under vintern bli permanenta. Forskning visar att folk tenderar att äta mer under längre kalla perioder än under varma eftersom det krävs mer energi (och därmed även kalorier) för att hålla vår standardtemperatur på 37 grader. Detta är även anledningen till att vissa tveksamma restauranger ser till att det är lite småkyligt inomhus. Folk beställer då mer mat. Dessutom väljer folk olika val från restaurangmenyer utifrån hur varmt det är: flottig mat med högt fettinnehåll och mycket kolhydrater när det är varmt ute medan man gärna beställer en fräsch sallad när temperaturen går upp.

Lösningen:

Känner du dig lite frusen? Börja med en skål med buljongsoppa, vilket kommer göra dig varmare och därmed göra att du intar färre kalorier. Testa också att öka inomhustemperaturen innan du börjar äta den där stora tallriken med pasta och ostsås. Bara en liten temperaturskillnad kan hjälpa dig att välja rätt alternativ på menyn.

Ditt jobb

Det kan kännas synd ibland att viktökning inte kvalificerar till extra ersättning: en stor undersökning av CareerBuilder fann att 41 % har ökat i vikt under deras nuvarande anställning. Studien påvisar att folk som äter vid skrivbordet och samtidigt slappt surfar runt på nätet äter mer och har mindre koll på hur mycket kalorier de faktiskt intar.

Lösningen:

Om du inte kan ta med lunch till en kafeteria eller en park i närheten, ät den i alla fall inte vid datorn. När du fokuserar på maten och njuter av den så är det större chans att du känner av när du börjar bli mätt och slutar äta. Dessutom bör du lägga upp ditt godis i en mörk skål en bit ifrån dig, eftersom studier visar att man äter mer om godiset ligger i en genomskinlig skål som står inom räckhåll. Det bästa är givetvis att skippa godiset helt. Mer hjälp med viktminskning hittar du här.

Din sömn:

Forskare vet att länken mellan lite sömn och tröjor i storlek XXL inte är någon ny företeelse: brist på sömn gör hormonerna förvirrade och gör att du inte känner av din aptit på ett vanligt sätt, vilket ökar ditt sug för sötsaker. Trots detta meddelar 30 % vuxna människor att de sover mindre än 6 timmar i snitt per natt enligt en nyligen gjord undersökning.

Lösningen:

Försök att sova mer. Om du inte har möjlighet att sova fler timmar, jämna i alla fall ut tiden mellan dina mål mat. När vi är trötta gör vi sämre matval och äter gärna mer onyttigt. Om du äter med jämna mellanrum får du en mer stabil blodsockernivå.